PENGUMUMAN PENTING!! JANGAN TERLEPAS PELUANG!!!

July 15, 2009

Wanita Shah Alam Bantu Mewarnai Kehidupan Remaja Baitul Islah



Setiap insan dianugerahkan kemahiran dalam kehidupan, antara sedar atau tidak kemahiran kadangkala datang dengan sendiri atau perlu diusaha untuk ditemui.

Wanita KeADILan Shah Alam, yang diketuai oleh Dr. Daroyah dan Puan Zaiton selaku Ketua Biro Kebajikan, telah mengadakan satu program kemahiran membuat biskut untuk menarik minat remaja Baitul Islah yang rata-rata penghuninya adalah berumur 14 hingga 17 tahun dan dikategorikan sebagai remaja bermasalah. Antara biskut yang diajar kepada mereka ialah Almond London, Ice-cream Cookies dan Nestum Marble.



Bukan kehendak mereka untuk terjerumus ke dalam kancah tidak bermoral, tetapi kadang-kala kurangnya pengetahuan dan kemahiran dalam diri juga boleh menjadi salah satu sebab untuk mereka merasa bosan dan sunyi. Mungkin banyak lagi faktor lain yang menyebabkan mereka terus-menerus hilang arah tuju, namun sekiranya kita sebagai ibu bapa dan masyarakat asyik menyalahkan mereka, dimana hendak diletakkan sumbangan mereka kepada negara?.


Inisiatif yang diambil untuk mendekatkan diri kepada mereka adalah usaha membantu Rumah Kebajikan Baitul Islah, Shah Alam dalam memberi sedikit kemahiran kepada remaja-remaja ini agar tidak merasa terasing untuk bermasyarakat apabila mereka keluar dari Baitul Islah kelak. Perjalanan hidup mereka masih panjang. Mereka adalah golongan muda yang masih boleh memberi sumbangan kepada negara.

Semoga dengan program kemahiran ini, mereka akan mendapat sedikit ilmu yang boleh dipraktikkan dalam kehidupan. Mudah-mudahan ada sesuatu yang akan membuatkan mereka lebih bermakna dan lebih dihargai. Kemahiran ini juga mungkin boleh menjana pendapatan mereka menjelang Aidilfitri nanti. Itulah galakkan dan dorongan yang dapat disumbangkan kepada mereka agar lebih mewarnai kehidupan mereka.

No comments: