PENGUMUMAN PENTING!! JANGAN TERLEPAS PELUANG!!!

August 2, 2009

Pejuang Wanita Antara Ribuan Yang Harus Dihargai

Media arus perdana melaporkan 5,000 orang telah menyertai perhimpunan Mansuhkan ISA semalam. Ada juga media-media baru melaporkan hampir mencecah 20,000, 40,000 malah ada yang melaporkan sehingga 80,000 orang telah menyertainya.



Berapapun jumlah angka yang dianggarkan, ianya bukan perbandingan untuk mengukur kekuatan sokongan rakyat terhadap perhimpunan anti-ISA. Memadai dengan hanya melihat dari atas bangunan tinggi, lautan manusia telah menutupi setiap sudut dan ruang segenap jalan raya dan bangunan-bangunan sekitar . Pergerakkan penyokong anti-ISA semalam boleh diibarat seperti busut yang dimusnahkan menyebabkan kemaraan semut merah dan hitam mencari pembelaan.





Di mana wanita ketika ini? Jika diamati, wanita juga mara untuk turut sama dalam pergerakkan ini. Kenapa mereka sanggup dan memilih untuk berasak-asak di sana? Kenapa mereka memilih untuk dikasari oleh anggota keselamatan negara?, kenapa juga mereka tidak kisah dengan tembakan meriam air dan semburan asap pemedih mata? Kenapa mereka memilih untuk berjalan berkilometer jauhnya sedangkan mereka mempunyai kenderaan sendiri? Apatah lagi sanggup berpanas di bawah terik matahari dan berhimpit sama berpusu-pusu di tempat yang hampir kekurangan udara?.



Usah ditanya kepentingan untuk diri mereka, yang pasti perjuangan mereka adalah untuk satu keadilan. Bergerak bersama dalam membela maruah wanita-wanita yang mungkin suaminya masih dalam tahanan ISA, demi rasa belas kasihan terhadap anak-anak yang hampir tidak pernah lagi melihat wajah ayahnya, juga untuk isteri-isteri yang kehilangan tempat bergantung dan untuk balu yang telah kehilangan kasih sayang tanpa sebab dan alasan.



Ini semua antara punca mereka bersemangat untuk menyuarakan pendapat agar tahanan ISA diadili dengan adil dan saksama melalui proses perundangan biasa. Mungkinkah protes dan pergerakkan ini menunjukkan ada kepincangan dalam sistem pentadbiran dan perundangan negara? Harus bagaimana lagi pandangan dan pendapat rakyat patut disalurkan?



Dari sudut berbeza, terbukti negara kita mempunyai pasukan pertahanan dan keselamatan yang hebat dan terlatih. Pergerakan badan beruniform dalam satu kumpulan yang cekap dengan keanggotaan yang mantap. Tetapi lawannya?, rakyat biasa yang rata-rata mungkin tidak terlatih untuk berperang, ada pula di antaranya kanak-kanak dan kaum hawa, tidak mustahil juga dari golongan yang lemah dan kurang upaya. Begitu sukarnya untuk menyuarakan satu pendapat dalam satu memorandum.





Terfikir sejenak bila ada yang mengatakan,

“Rakyat semua lari tau, malu tau, malu tau lari, Malaysia punya orang pun lari, apa pasal lari? Ini macam boleh jadi ker di Malaysia, cakap satu Malaysia? Macha!! Satu Malaysia ka sini? Apa satu Malaysia?” (Sumber petikan dari rakaman video Malaysiakini –Smoked Out at Sogo)

Dilihat dari sudut bahasa mungkin ianya amat ringkas, tetapi nada kemarahan dan semangat majoriti rakyat dapat menjelaskan segalanya.

No comments: